Az a gyönyörű Hedda Gabler (Katona: Hedda Gabler)

2022. October 17.  ·   Színházban voltunk   ·  mmi

Hogy mire gondolt a női sorsok specialistája, Ibsen, amikor megírta ezt a drámát, s mire gondolt sok más színre vivő rendező és kritikus (női sors, hősi lét, nyárspolgárok, germán mondavilág stb.) szívem szerint elengedném... Inkább azt írom le, mi minden jutott eszembe a Katona József Színház legújabb bemutatója kapcsán.

Fotók: Horváth Judit

Mindenkinek megvan a maga Hedda Gablere. (Ha nincs, akkor valószínűleg ő maga az.) A gimiben a lány, akit mindenki – beleértve a tanárokat is – csodál, ugyanakkor fél tőle: rémisztően okos, szabad és végtelenül erős. Mellette a többiek láthatatlanok. Lenyúlja a fiúdat, megnyeri a versenyeket, rád hozza a  frászt, hogy lepörköli a hajadat, s közben úgy tűnik, neki a világ csupán egy játék, egy színdarab, amelyben ő a rendező és a főszereplő egyaránt. A kegyetlen kamaszkorból kinőve a Hedda Gablerek immáron a munkás hétköznapok főszereplői lesznek, ragyogó bolygók, akik körül az emberek mint holdak keringenek. Mindenki őket akarja, ők pedig valójában senkit nem akarnak, mégis kiváló másolókká válnak: felveszik az álcát, és úgy tűnik, beilleszkednek a környezetükbe: feleségek lesznek, anyák is meg a többi, ami az élettel jár, de közben elpusztítanak maguk körül mindent a nagy keresésben, hogy a leküzdhetetlen erejük végre találkozzon egy mindent elsöprő energiával.

Fotók: Horváth Judit

Ha eltelik 20-30 év, a Hedda Gablered nagy valószínűséggel már egyedül van, egyszerűen felemésztette maga körül a kapcsolatokat vagy azok, belefáradva a nonstop csodálatba, elmenekültek tőle, és valószínűleg valamiféle függőséggel és/vagy mentális gondokkal küzd, esetleg benne maradt a szövetben, és mélyre ásta a saját heddagablerségét (ebből kifolyólag valamiféle függőséggel és/vagy mentális gondokkal küzd). Hedda Gablernek lenni felnőttként már nem annyira jó móka, mert a világ ugyanolyan unalmas, mint a gimiben volt, csak a mozgástér szűkült be elviselhetetlenül és a tettek következményei combosabbak. A Párkák ugyanis nem szeretik, ha valaki ki akarja venni a kezükből az emberéletek fonalát, és saját kényük-kedvük szerint összevissza bogozgatják, s könnyen megesik, hogy ilyenkor az illető nyakára tekerik azt.

Fotók: Horváth Judit

A Katonában nem kell 20-30 évet várni: még csak nem is négy felvonásban, hanem egyetlen, erős másfél órában lepereg minden, ami Hedda Gabler. A rendező és a színészek épp annyira emelik el a történetet, hogy közben ne érezd magad a tükörszobában, de miután felálltál a piros plüssbársony székből, úgy gondolod, mindez neked szólt, rólad szólt, az életed szereplőinek archetípusairól szólt, és miután lefutott a scan, két dolognak örülsz: egyrészt, hogy megnézted az előadást, másrészt, hogy te nem vagy Hedda Gabler.

Legalábbis, azt hiszed, de erről meg kellene kérdezned másokat is...

Szereplők

HEDDA TESMAN, szül. GABLER – Jordán Adél

JÖRGEN TESMAN PhD. – Bányai Kelemen Barna

EJLERT LÖVBORG – Mészáros Béla

BRACK bíró – Takátsy Péter

THIA – Mentes Júlia

JULLE NÉNI, Jörgen nagynénje – Kiss Eszter

Alkotók

Díszlet: Balázs Juli

Jelmez: Pattantyus Dóra

Dramaturg: Szabó-Székely Ármin

Zene: Matisz Flóra Lili

 

Rendező: Székely Kriszta

További előadások:

 

október 24., 19:00

november 2., 19:00

november 14., 19:00

november 26., 19:00

december 5., 19:00

december 20., 19:00

december 30., 19:00

 

 

 

 

 

 

Hedda Gabler, Katona József Színház, Székely Kriszta, Jordán Adél

 

 

Szólj hozzá!


Egy vígjátékban hozták össze az egykori szappanopera-szereplőket

Egy vígjátékban hozták össze az egykori...

Moravetz Levente a Közjegyző az emeleten című vígjátékban vonultatja fel a korábbi televíziós szappanopera-szereplőket: Szőke Zoltánt és...
 
Színház naptár

Ideiglenesen Szentesre költözik a Békéscsabai Jókai Színház

Mivel a békéscsabai színházat három hónapra energiatakarékossági okokból be kell zárni, az arra az időszakra tervezett bemutatókat a teátrum az általa működtetett szentesi Tóth József Színház és Vigadóban mutatja be.

Béranyák a Vígszínházban

A béranyaság különböző aspektusait mutatja be jelenetfüzéreken keresztül Czukor Balázs Béranyák című előadása. A számos etikai kérdést megfogalmazó és egyéni tragédiákat, reményt és reménytelenséget felvázoló szkeccselőadást Hegyi Barbara, Petrik Andrea, Waskovics Andrea, Tar Renáta, Telekes Péter és Medveczky Balázs...
Új színdarabok